(Artigo publicado no xornal "El Progreso" o 22 de Abril do 2017)
Dezanove anos despois da norte de Ramón Sampedro, que supuxo no seu momento un forte alegato a favor da dispoñibilidade da propia vida, poucas cousas mudaron na complexa cuestión da eutanasia.
Desde o punto de vista médico, o consentimento
informado (CI) e as declaracións de vontades anticipadas ou instrucións previas
(os DVAs) xurdiron nestes últimos anos co fin de introducir un serio correctivo
ao paternalismo médico. O CI e os DVAs representan a materialización do
principio de autonomía do paciente ao contar coa súa liberdade de decisión
antes de iniciar un tratamento médico e antes de decidir se se mantén “ad
infinitum”. O avance que supoñen é limitado ao correr o risco de dexenerar en
prácticas burocráticas no canto de buscar o recoñecemento da autonomía e
dignidade do enfermo e a mellora da relación médico-paciente. Ademais, ao non
aceptar “vontades que incorporen previsións contrarias ao ordenamento xurídico”
e ao excluír instrucións contrarias á “boa praxe médica”, só serían admisibles
as peticións de desconexión ou de paliación-sedación na agonía pero nunca
aquelas condutas directamente encamiñadas a anticipar a morte do paciente en
estado terminal ou sufrindo unha enfermidade dexenerativa irreversible. E non
supoñen ningún avance xa que son situacións contempladas hai décadas na Lei
Xeral de Sanidade e no Código deontolóxico médico.
Desde o punto de vista xurídico-penal, o artigo
143.4 do Código penal vixente segue ignorando, como absolutamente irrelevante,
o requirimento do paciente terminal ou seriamente incapacitado prescribindo que
cando unha persoa neses contextos médicos pida inequivocamente que alguén lle
axude activamente causándolle a morte e poñendo así fin á devandita situación
de sufrimento, todos -e este é o mandato que, de non ser seguido, dará lugar á
imposición da pena de prisión- teremos que absternos de cumprir tal petición,
permitindo que a situación irreversible de padecimiento continúe. Considero que
o Código penal debera convivir en sintonía coas crenzas do conxunto da sociedade,
polo que tal mandato racha coa convicción xeral da cidadanía, a cal, e a través
de distintas enquisas, declarouse maioritariamente a favor da eutanasia e o
suicidio asistido en tales circunstancias.
Nestes tempos diversos partidos políticos
tentaron sen éxito (dun xeito confuso e irreflexivo, utilizando técnicas
xurídicas mellorables e procedementos formalmente lamentables) abordar ditas
cuestións. Nada substancial mudou (insisto) desde fai dezanove anos polo que se
fai inescusable non só unha reflexión máis seria sobre a dispoñibilidade da
propia vida a través do suicidio asistido e a eutanasia activa, senón tamén que
tales condutas, co control social, médico e legal adecuado, deixen de ser
condutas proscritas e convértanse en prácticas toleradas, tal e como se espera
dun Estado democrático, plural e aconfesional como o noso.
Este comentario ha sido eliminado por un administrador del blog.
ResponderEliminar